Z manažera na dlažbě módním inovátorem: Jak jsem proměnil vášeň v byznys, který obléká úspěšné muže

Když mě ve dvaačtyřiceti vyhodili z korporátu, kde jsem strávil patnáct let budováním kariéry, připadalo mi, že se můj svět hroutí. Seděl jsem v autě na parkovišti před kancelářskou budovou, v kufru krabici s osobními věcmi a v hlavě absolutní prázdno. Co teď? Kde v tomhle věku seženu práci? Kdo by chtěl "přestárlého" manažera, když může mít dva hladové třicátníky za stejné peníze? Netušil jsem, že právě tenhle moment se stane odrazovým můstkem k něčemu mnohem lepšímu a že za pár let budu díky PPC reklamy v Brně a dalších městech prodávat luxusní pánské obleky klientům po celé republice.

Abych byl upřímný, první měsíce byly peklo. Rozesílal jsem životopisy, chodil na pohovory a všude narážel na stejný problém - byl jsem buď překvalifikovaný, nebo "příliš zkušený" (čtěte: starý). Úspory se tenčily a s nimi i moje sebevědomí. A pak, jednoho sobotního rána, když jsem hledal něco na sebe na kamarádovu svatbu, přišel ten moment prozření.

Oblek, který změnil všechno

Stál jsem před zrcadlem v konfekčním obleku, který na mně vypadal jako pytel od brambor. Široká ramena, krátké rukávy, kalhoty, co se mi zařezávaly v pase, ale plandaly na stehnech. "To je katastrofa," pomyslel jsem si. A nebyl jsem sám - všude kolem mě byli chlapi, kteří vypadali stejně nešťastně. To, co mělo být symbolem elegance a sebevědomí, se proměnilo v uniformitu průměrnosti.

"Musí to jít udělat líp," řekl jsem prodavači, který jen pokrčil rameny. "Za ty peníze? Tohle je standard." A v tu chvíli to přišlo - nápad, který změnil směr mého života. Co kdyby existovala značka, která by nabízela perfektně padnoucí obleky za přijatelnou cenu? Ne levné konfekce, ale taky ne nedostupné bespoke obleky za desetitisíce?

Šílenost, pomyslel jsem si. Co já vím o módě? O výrobě? O podnikání v textilu? Nic. Ale věděl jsem, jaký je pocit vypadat špatně v špatném obleku. A taky jsem měl díky rokům v marketingu dost zkušeností s budováním značky a prodejem. Co když je tohle ta příležitost, na kterou jsem čekal?

Od nápadu k prvním krokům

Následovaly měsíce intenzivního učení. Přihlásil jsem se na kurz krejčovství, kde jsem byl o dvacet let starší než ostatní studenti. Ve volném čase jsem studoval střihy, materiály, dodavatelské řetězce. V malé dílně v garáži jsem začal experimentovat s úpravami konfekčních obleků.

První klienti byli kamarádi, kteří mi dali šanci ze solidarity. "Petře, jestli mi ten oblek zničíš, zabiješ mě," smál se můj první zákazník, dlouholetý kámoš z tenisu. Strávil jsem nad tím oblekem tři dny a noci. Výsledek byl... řekněme funkční, ale daleko od toho, co jsem si představoval.

"Je to mnohonásobně lepší než to, co jsem měl předtím," řekl mi upřímně. "A víš co? Líbí se mi, že to není jako každý druhý oblek v obchoďáku." Ta věta mi utkvěla v hlavě. Nemusel jsem být nejlepší, musel jsem být jiný. Autentický. Nabídnout něco, co velké značky neumí - osobní přístup a individualitu.

Hledání vlastní cesty

Po rok a půl jsem kombinoval zakázkovou úpravu obleků s prací na částečný úvazek, abych se uživil. Zlepšoval jsem řemeslo, budoval klientelu, hledal svůj styl. Zlom přišel, když mi jeden spokojený zákazník, majitel reklamní agentury, navrhl spolupráci.

"Tvoje obleky jsou skvělé, ale nikdo o tobě neví. Co kdybychom to změnili?" nabídl mi. Výměnou za oblek pro sebe a svého obchodního partnera mi pomohl vytvořit značku, logo, webové stránky. A hlavně - nastavil mi moje první PPC kampaně.

Přiznám se, že jsem byl skeptický. Kdo by hledal krejčího přes Google? Není to byznys, který funguje hlavně na doporučení? Jak moc jsem se mýlil, jsem pochopil během prvního měsíce, kdy mi z online reklamy přišlo patnáct nových klientů. To bylo víc než za předchozího půl roku!

Rozšíření do regionů a překvapivá zjištění

S rostoucí poptávkou jsem se rozhodl expandovat z Brna, kde jsem začínal, i do dalších měst. Prvním logickým krokem byla Ostrava - velké město s dostatkem potenciálních klientů. Ale ukázalo se, že PPC reklamy v Ostravě vyžadují úplně jiný přístup než v Brně.

"V Brně mi nejvíc fungovaly reklamy zaměřené na individualitu a styl. V Ostravě naopak bodovaly praktické argumenty - trvanlivost, investice do budoucna, možnost různých úprav," vysvětluji dnes na školeních pro své zaměstnance. "Každý region má svou specifickou mentalitu a to se odráží i v nákupním chování."

Díky datům z PPC kampaní jsem zjistil další zajímavé věci. Například v Brně byl největší zájem o kampaně na začátku jara a podzimu, před sezonou společenských akcí. V Ostravě byl poptávka rovnoměrnější přes celý rok, s mírným nárůstem před Vánocemi. Tohle poznání mi umožnilo efektivněji plánovat výrobu, zásoby a marketingové aktivity.

Budování týmu a rozšíření sortimentu

Po třech letech od svého "nuceného startu" jsem najal prvního zaměstnance - mladého nadšence, který právě dokončil školu s módním zaměřením. Následovali další - krejčí, asistenti, prodejci. Z malé garáže jsme se přestěhovali do stylového showroomu v centru Brna, později otevřeli pobočky v Ostravě a Praze.

Rozšířili jsme sortiment od obleků ke kompletní pánské garderbě - košile, boty, doplňky. Všechno s důrazem na řemeslné zpracování, kvalitní materiály a perfektní padnutí. Online marketing zůstával naším hlavním kanálem pro získávání nových klientů - z původních skromných kampaní jsme dospěli k sofistikované strategii kombinující PPC, sociální sítě, obsahový marketing.

"Zjistil jsem, že lidé nekupují jen produkt, ale příběh a pocit," říkám často. "Naši klienti nechtějí jen dobře vypadat - chtějí se cítit sebevědomě, být součástí komunity mužů, kteří dbají na svůj vzhled a kvalitu."

Nejtěžší momenty na cestě

Samozřejmě to nebyla jen procházka růžovou zahradou. Zažil jsem momenty, kdy jsem pochyboval o všem. Třeba když nám první větší zakázka pro manažerský tým jedné IT firmy dorazila s vadnou šarží materiálu, takže všechny obleky měly lehce jiný odstín. Byl to průšvih, který mě stál všechen zisk a navíc jsem musel zainvestovat do expresní výroby náhradních kusů.

Nebo pandemie covidu, která prakticky přes noc zastavila poptávku po oblecích. Najednou nikdo nepotřeboval formální oblečení - svatby se odkládaly, firemní akce rušily, lidé pracovali z domova v teplácích. Musel jsem propustit část týmu a znovu přemýšlet o směřování firmy.

"Byla to nejhorší krize, ale paradoxně nás posunula vpřed," vzpomínám dnes. "Přinutila nás diverzifikovat - začali jsme vyrábět pohodlnější, ale stále elegantní oblečení pro práci z domova, rozšířili jsme online prodej a poradenství přes videohovory. A hlavně jsme pochopili, že musíme být flexibilní a připravení na změny."

Marketing jako klíč k růstu

Čím víc rostla naše firma, tím víc jsem si uvědomoval, že kvalitní produkt je jen polovina úspěchu. Bez dobrého marketingu by o nás nikdo nevěděl. PPC reklamy zůstávaly naším hlavním zdrojem nových klientů - každou korunu investovanou do nich jsme dokázali proměnit v pětinásobek až desetinásobek v tržbách.

Postupně jsme naši marketingovou strategii zdokonalovali. Od základních kampaní na klíčová slova jako "pánský oblek na míru" jsme přešli k sofistikovanějšímu cílení na konkrétní skupiny zákazníků - "svatební oblek pro ženicha", "business oblek pro manažery", "první oblek pro absolventy".

Ve spolupráci s agenturou SEOconsult.cz jsme vyvinuli systém, který nám umožňoval průběžně testovat a optimalizovat kampaně. "Je to jako mít tiskárnu na zákazníky," říkal jsem často svému týmu. "Víme, že když investujeme X korun do reklamy, dostaneme Y nových klientů. A protože známe průměrnou hodnotu zákazníka, můžeme velmi přesně plánovat růst."

Co mě podnikání naučilo

Když se ohlížím zpět na posledních sedm let od onoho osudného vyhazovu z práce, uvědomuju si, kolik jsem se toho naučil - a nemyslím tím jen střih obleku nebo nastavení PPC kampaní.

Pochopil jsem, že nejhorší věci v našem životě se často mohou stát odrazovým můstkem k něčemu lepšímu, pokud jsme ochotni vidět je jako příležitost, ne jako konec. Že je lepší být mistrem ve vlastním malém světě než průměrným hráčem ve světě někoho jiného.

A hlavně jsem se naučil, že největší konkurenční výhodou je autenticita. Nepotřebujeme kopírovat velké značky nebo globální trendy. Stačí dělat to, čemu věříme, dělat to dobře a umět o tom říct těm, kteří to ocení.

"V našem oboru jsme viděli mnoho firem, které se snažily konkurovat cenou nebo napodobovat luxusní zahraniční značky," vyprávím při setkáních s aspirujícími podnikateli. "My jsme zvolili třetí cestu - být autenticky lokální, osobní, s úctou k řemeslu a individuálním potřebám klienta. A to je něco, co velké firmy neumí nabídnout."

Význam osobního přístupu v digitální době

Možná zní paradoxně, že firma postavená na řemesle a osobním přístupu tak silně spoléhá na digitální marketing. Ale já v tom rozpor nevidím. PPC reklamy nám pomáhají najít lidi, kteří hledají právě to, co nabízíme. A jakmile je najdeme, můžeme se jim věnovat s veškerou péčí a osobním přístupem.

"Digitální marketing neznamená neosobní marketing," vysvětluji svému týmu. "Znamená to jen, že první kontakt se odehraje online. Všechno ostatní - konzultace, měření, zkoušky, přizpůsobení - to je čistě osobní a fyzická zkušenost."

Díky tomu jsme dokázali propojit to nejlepší z obou světů - efektivitu moderního marketingu s tradiční kvalitou krejčovského řemesla. A to je kombinace, která nám umožnila růst i v době, kdy tradiční krejčovství jako obor spíš upadá.

Co bych dnes udělal jinak

Kdybych mohl vrátit čas, investoval bych do profesionálního marketingu mnohem dřív. Příliš dlouho jsem spoléhal na doporučení a "organický růst", protože jsem se bál utrácet za reklamu.

"Nejdražší reklama je ta, kterou neuděláte," říkám dnes s úsměvem. "Mnoho potenciálních klientů, kteří mě hledali, ale nenašli, skončilo u konkurence. A já o nich nikdy nevěděl."

Také bych dřív začal budovat tým. Jako mnohým podnikatelům mi dělalo problém delegovat. Myslel jsem si, že nikdo nebude dělat věci tak dobře jako já. Ale pravda je, že hodně lidí je dělá líp - jen jinak. Jakmile jsem se naučil důvěřovat svému týmu, firma začala růst rychleji a já měl najednou čas soustředit se na strategii místo každodenních operací.

Pohled do budoucna

A kam směřujeme dál? Nechceme se stát největší firmou na trhu - to by popřelo naši filozofii založenou na řemesle a individuálním přístupu. Místo toho se soustředíme na prohlubování našeho konceptu.

Nedávno jsme otevřeli školu krejčovství, kde předáváme řemeslo další generaci. Experimentujeme s novými udržitelnými materiály, které spojují tradici s ohledem na planetu. Budujeme komunitu mužů, kteří sdílejí naše hodnoty - kvalitu, styl, individualitu.

Online marketing zůstává klíčovým nástrojem pro šíření našeho poselství a nalezení nových klientů. S rostoucí digitalizací společnosti roste i význam chytrého cílení reklamy tam, kde ji potenciální klienti hledají. Zároveň ale nikdy nezapomínáme, že za každým klikem na naši reklamu je skutečný člověk s individuálními potřebami a příběhem.

Co bych poradil mužům hledajícím svůj styl

Když za mnou přijde klient, který neví, jak začít budovat svůj šatník, radím mu vždy stejně: "Začni s jedním perfektně padnoucím oblekem v neutrální barvě. Přidej dvě kvalitní košile a jeden pár bot, které můžeš nosit k obleku i ke džínám. S tímto základem zvládneš prakticky každou situaci."

Příliš mnoho mužů dělá chybu, že nakupují mnoho levnějších kousků místo několika kvalitních. Výsledkem je pak šatník plný oblečení, ale pocit, že nemají co na sebe. Lepší je investovat do několika nadčasových kousků, které vydrží roky a které můžete kombinovat.

"Dobrý oblek není výdaj, ale investice," říkám svým klientům. "Když spočítáte cenu na jedno nošení, zjistíte, že kvalitní kousek, který nosíte často a který vydrží roky, vás stojí méně než levné oblečení, které po pár měsících vyhodíte."

Závěrem: odvaha změnit směr

Občas přemýšlím, co by se stalo, kdybych tehdy na tom parkovišti před kancelářskou budovou podlehl panice a zoufale se snažil najít podobnou korporátní pozici. Možná bych ji nakonec našel. Možná bych dnes seděl v podobné kanceláři, v podobném křesle, řešil podobné problémy.

Místo toho jsem našel odvahu vydat se jinou cestou. Cestou, která byla těžší, nejistější, ale která mi přinesla nejen finanční nezávislost, ale hlavně svobodu a radost z práce, která dává smysl.

Pokud tedy právě procházíte těžkým obdobím, ať už v práci nebo v osobním životě, zkuste to vnímat ne jako konec, ale jako příležitost k novému začátku. Možná je to vaše šance udělat něco, co jste vždycky chtěli, ale nikdy nenašli odvahu.

A pamatujte - ať už je vaším snem cokoliv, správný oblek vám na té cestě určitě neuškodí. Oblečení totiž není jen o tom, jak vypadáme, ale i o tom, jak se cítíme. A sebevědomý muž, který se cítí dobře ve své kůži (a obleku), dokáže mnohem víc, než si sám myslí.

Publikováno: 28. 04. 2025

Kategorie: Lifestyle